Met je website over de grens

Indien je van plan bent met je website internationaal te gaan, zijn er een aantal zaken waar je het best op voorhand over nadenkt.
internationale website seo

Maak jouw website buitenland-klaar met een internationale SEO-strategie

 

In dit digitale tijdperk ligt de wereld letterlijk binnen handbereik via onze computer, laptop en smartphone. Steeds vaker kopen we producten uit het buitenland via het internet en soms realiseren we ons dit niet eens.

Heb jij een website die meertalig is of heb je ambities om ook in het buitenland jouw website te marketen? In veel gevallen is dit erg de moeite waard en liggen er een aantal mooie uitdagingen te wachten op het gebied van SEO.

Goed onderzoek is vereist om de juiste structuur te bepalen

 

Wanneer je ervoor kiest om internationaal te gaan dan is het met betrekking tot jouw SEO-beheer belangrijk dat je goed let op een aantal zaken.

Het is cruciaal dat je dit van tevoren goed onderzoekt, omdat dit betrekking kan hebben op de structuur van de backend van jouw website en omdat het in sommige gevallen in een later stadium lastig kan zijn om weer om te terug te schakelen qua opzet of structuur.

Wij nemen daarom graag de belangrijkste zaken die je in gedachten moet houden met je door.

Bedenk van tevoren of je je op een taal of op een land wil richten

 

Wanneer je jouw product of dienst aan de man gaat brengen in het buitenland dan is het voor de opzet van jouw backend en CMS belangrijk om vooraf te bedenken of je je richt op een taal of op een land. 

Zo kan je bijvoorbeeld een Engelstalige variant inzetten die zowel geschikt is voor mensen in het Verenigd Koninkrijk, maar ook functioneert voor mensen in Canada en de Verenigde Staten. Deze opzet geniet op het eerste oog de voorkeur, maar werkt helaas niet altijd, omdat je hierbij niet de mogelijkheid hebt om te regionaliseren. 

Naast het tijdverschil kunnen de behoeftes van jouw doelgroep in Amerika totaal anders zijn dan die van de Engelssprekenden in Europa. Wanneer je kiest voor een regionale aanpak dan is het werk dat er verricht moeten worden met betrekking tot content management vaak een stuk meer dan wanneer je voor een taalgerichte aanpak en opzet kiest. 

Het budget dat je hiervoor ter beschikking hebt en wil inzetten is dan ook vaak bepalend voor de beslissing op dit vlak.

Domeinstructuur bepalend voor het type strategie

 

De domeinstructuur die je kiest heeft een directe invloed op het type SEO-strategie die je kunt voeren. Als gezegd, is het cruciaal om dit van tevoren te bedenken, omdat dit onnodig veel werk kan opleveren wanneer je dit later weer moet omzetten.

Met betrekking tot domeinstructuren heb je een aantal opties waaruit je kan kiezen.

gTLD

 

gTLD staat voor Generic Top Level Domain en is een structuur die goed past wanneer je gaat voor een meertalige site die niet per se per regio aangepast hoeft te worden. Je kunt hierbij dan ook meerdere landen tegelijk in dezelfde taal benaderen. De URL eindigt vaak op .com, .org of .net en verwijst niet naar een regio of land.

ccTLD

 

Een ccTLD is een Country Code Top Level Domain. Dit is de structuur wanneer je specifieke landen wilt benaderen. De landen hebben dan ook een eigen URL-extensie die bijvoorbeeld eindigt op .nl, .de, .be, enz.

Subdomein

 

Als laatste mogelijkheid zijn er nog subdomeinen, waarbij de taalvariant van de pagina onderdeel vormt van de domeinnaam. De link ziet er dan bijvoorbeeld uit als nl.website.com of website.com/nl. Als gezegd zijn deze ook te combineren met de ccTLD. Wanneer je bijvoorbeeld een verschillende taalpagina wil voor Nederlandstaligen in Nederland en in België dan kun je kiezen voor bijvoorbeeld: website.nl voor Nederland en be.website.nl voor Vlaanderen.

Onderzoek welke zoekmachines populair zijn binnen jouw doelgroep in het nieuwe land

 

We hebben het allemaal altijd over Google, maar er zijn natuurlijk ook nog andere zoekmachines op het web. In België en Nederland is Google de absolute nummer één en domineert deze zoekmachine de markt, maar wanneer je over de grens gaat, is het goed om te onderzoeken hoe het zoekmachinelandschap er in andere landen uitziet.

Zo is bijvoorbeeld in Rusland niet Google, maar Yandex de meest gebruikte zoekmachine en is in China Baidu de marktleider. Ook in Westerse landen als bijvoorbeeld de Verenigde Staten zijn er mensen die regelmatig gebruik maken van andere zoekmachines dan Google, zoals bijvoorbeeld Bing.

Grotendeels komen de criteria met betrekking tot de rangschikking wel overeen, maar je doet er goed aan om dit extra te controleren, want dit kan in de details weleens een verschil opleveren, wat de rangschikking in het buitenland niet ten goede komt wanneer je dit niet weet.

Regionalisatie is niet hetzelfde als vertalen

 

Wanneer je besloten hebt om in het buitenland te opereren met jouw website bedenk dan dat het simpelweg vertalen van jouw content vaak niet afdoende is in de meeste gevallen. Om jouw content volledig te regionaliseren heb je kennis nodig van het land of gebied en de nieuwe doelgroep.

Zelfs wanneer je bijvoorbeeld in België Nederlandse content overneemt dan zul je al snel de mist in gaan indien je jouw content niet aanpast aan de doelgroep. Dit geldt natuurlijk ook voor Engelse content in Engeland ten opzichte van Amerika. Denk aan soccer jerseys versus football shirts.

Het is dan ook aan te raden om lokale zoekwoordanalyses te doen die zijn toegespitst op de regio. Ook is het aan te raden om in het geval van vertalingen gebruik te maken van een vertaalbureau met native speakers. Wil je helemaal opnieuw schrijven dan huur je het best een contentbureau in met lokale contentschrijvers die goed op de hoogte zijn van de spreektaal en van wat er speelt binnen de samenleving van de doelgroep.

Naast de taal heb je tot slot ook nog te maken met cultuurverschillen en bijvoorbeeld verschillende technische mogelijkheden zoals specifieke betaalmethodes die van toepassing zijn in de ene regio, maar niet in de andere.

Internationaal SEO-beleid betekent ook het opnieuw opbouwen van autoriteit

 

Wanneer je de grens over gaat met jouw bedrijf dan begin je in sommige gevallen weer helemaal op nul op SEO-gebied. Wanneer je bijvoorbeeld hebt gekozen voor een ccTLD-domein dan zul je voor alle domeinen opnieuw de betrouwbaarheid moeten winnen en ervoor moeten zorgen dat jouw websites in de nieuwe regio’s aan autoriteit winnen.

Het voordeel aan een gTLD domein waarbij er gebruik wordt gemaakt van zogeheten subfolders, zoals bijvoorbeeld: website.com/nl en website.com/en is dat de linkwaarde gedeeld wordt, waardoor je hier niet opnieuw mee aan het werk hoeft of veel budget kwijt bent aan SEO door een lokaal bureau.

Maak gebruik van lokale SEO wanneer je vestigingen in het buitenland hebt

 

Wanneer jouw bedrijf ook in het buitenland vestigingen heeft dan is lokale SEO cruciaal. Met lokale SEO kun je namelijk jouw organisch verkeer laten toenemen. Het is hierbij onder andere belangrijk dat jouw bedrijf op de juiste platformen gepubliceerd staat zoals op Google Mijn Bedrijf.

Het gebruik van smartphones en ook Voice Search, zorgt voor het nog belangrijker worden van lokale SEO, omdat steeds meer mensen op zoek gaan naar zaken die direct in hun regio te vinden zijn. Door dit van het begin af aan te doen in binnen- en buitenland zul je direct een positieve invloed op het organisch verkeer naar jouw website zien.

Indien je van plan bent om met je website naar het buitenland te gaan, staan wij voor je klaar en kan je rekenen op professionele vertaaldiensten in alle talen.

Indien je vragen hebt over het opzetten van een internationale website-structuur, kan je daarvoor terecht bij SEO-coach Romano Groenewoud.

Over ons

Bij lingodoc kan je terecht voor professionele vertaaldiensten in meer dan 150 talen.

Laatste berichten

Scroll naar top